Il vetro veneziano è sinonimo di raffinatezza e leggerezza e vanta una storia millenaria dai risvolti affascinanti. Il primo documento che attesta la presenza di vetrerie in Venezia risale all’anno 982, più di mille anni fa. Le tradizioni vetrarie bizantina ed islamica si incontrano in Venezia, luogo di intensi scambi commerciali tra l’Europa e le sponde meridionali ed orientali del Mediterraneo: nella Repubblica lagunare l’esperienza tecnica trova una fortunata energia creativa che dà origine ad oggetti di grazia e qualità mai più superate. A causa dei gravi rischi d’incendio derivanti dalla lavorazione del vetro, la Serenissima dispose il trasferimento di tutte le fornaci vetrarie sull’isola di Murano, staccata dal corpo urbano della città cresciuta sull’acqua.
Per secoli le più importanti casate nobiliari d’Europa commissionano suppellettili, oggetti e bicchieri talmente importanti per estetica e fattura da essere ancora oggi gelosamente conservati in Musei e collezioni private. La maestria dei vetrai veneziani si esprime da sempre con pochi strumenti, attraverso semplici attrezzi in ferro: il vetro veneziano è un vetro “lungo”, cioè permane in condizioni di lavorabilità per un tempo discretamente lungo prima di dover essere riposto nel fuoco. Ciò permette le complesse manipolazioni e la soffiatura in spessori sottili, elementi distintivi della ricca produzione vetraria veneziana. L’arte e le tecniche dei maestri vetrai si trasmettono solo “andando a bottega”, proprio come accadeva nell’artigianato medioevale: pur studiato scientificamente, il vetro veneziano ha un’anima culturale, uno spirito creativo che passa alle nuove generazioni solo attraverso la fatica, l’umiltà, la presenza attenta e fedele al fianco dei migliori artigiani/artisti lagunari.

Venetian glass is the epitome of refi nement and transparency, and its fascinating history and legacy dates back more than a thousand years. The oldest document confi rming the presence of glassmaking in Venice is dated 982AD, over a thousand years ago. Byzantine glassmaking traditions played a role in the development of the art in Venice, then a bustling centre of trade between Europe and the southern and eastern shores of the Mediterranean. The Venetian artisans were so highly skilled that they gained great control over the colour and transparency of their glass and mastered a variety of decorative techniques that enabled them to produce objects whose elegance and quality have never been equalled. Towards the end of the thirteenth century the Venetian Republic ordered all glassmakers to move their foundries to the island of Murano, due to the risk of fires.
For centuries Europe’s most prominent aristocratic families commissioned objects, vases and glasses of such exquisite aesthetics and handcrafting that today they are housed in museums and in private collections. In the making of their highly creative glassware Murano glass-masters still use the simple tools that were used in the past like pliers, blowing pipe, iron rods and clippers. Venetian glass is in fact a ‘long’ type of glass, i.e. it remains soft for a relatively long time before it has to be placed in the furnace. This is important for hand-working because it allows the glassmaker more time to shape the material, to blow it into thin layers and to employ the many complex techniques that distinguish Venetian glassware and make it stand in a class of its own. The art and techniques of master glassmakers are handed down andando a bottega, that is ‘only by learning in the shop’ from the masters, exactly like in the medieval times. In fact – in addition to employing and refining many technologies – the art Venetian glassmaking includes a cultural aspect, a creative force that is handed down to the new generations only through hard work, modesty, great dedication and attention to the work carried out.